اعتمادآنلاین از وضعیت تیم‌های ورزشی زنان در شهر تهران گزارش می‌دهد:

نقش کمرنگ پایتخت در تیم‌داری ورزش زنان

با وجود تمرکز بیشتر امکانات در پایتخت، تهران یکی از کم‌رنگ ترین استان‌ها در تیم‌داری حوزه ورزش زنان است.

نقش کمرنگ پایتخت در تیم‌داری ورزش زنان
کد خبر: 252210
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۹ ۰۹:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| نیلوفر حامدی : فوتبال، فوتسال، والیبال، بسکتبال و هندبال پنج رشته ورزشی هستند که مسابقات لیگ آن‌ها در بخش زنان مخاطبین بیشتری دارد. ماه‌های بیشتری از سال را به خود اختصاص می‌دهند و به واسطه تیمی بودن، حواشی و اخبار بیشتری هم در رسانه‌ها دارند.


در چنین شرایطی انتظار بر این است که باشگاه‌های باسابقه در بخش زنان هم وارد شوند و تیم‌داری کنند اما اهالی ورزش زنان هر سال شاهد عکس چنین موضوعی هستند.


نکته قابل توجه اینکه این بحران در پایتخت بیش از سایر استان‌ها به چشم می‌آید. تهرانی که بخش اعظم امکانات کشور در آن جای دارد، مسوولین عالی رتبه کشوری در آن حضور دارند و جمعیت زیادی هم در آن متمرکز شده‌اند در بخش تیم‌داری ورزش زنان یکی از ضعیف‌ترین استان‌هاست.


نگاهی کوتاه به وضعیت همین پنج لیگ، ماجرا را روشن‌تر می‌کند.
فوتبال امسال تنها یک نماینده در لیگ برتر دارد. آذرخش تهران که سال گذشته را با بحران شدید مالی پشت سر گذاشت، تیم را با چنگ و دندان حفظ کرد و امسال هم وارد لیگ شد. رجب خدایار مدیر عامل این باشگاه درباره وضعیت تیم در سال جاری گفت: «پارسال وضعیت بدی داشتیم. شرایط برایمان بحرانی بود و به سختی از پس هزینه‌ها برمی‌آمدیم. به امید قول و وعده‌های مسوولین وارد شدیم اما کسی از ما حمایت نکرد. امسال هم ماجرا همان است. غیر از هیات فوتبال استان تهران که حداقل کمی برای پیدا کردن زمین به ما کمک کرده‌است، هیچ ارگان دیگری در پایتخت از ما حمایت نمی‌کند. نمایندگان مجلس حرف حمایت از ورزش زنان می‌زنند اما موقع عمل که می‌شود هیچ کاری نمی‌کنند. شهرداری و شورای شهر هم که هیچ. تیم تهرانی هستیم و بقیه فکر می‌کنند در اوج امکاناتیم اما وضعمان از همه تیم‌های شهرستانی بدتر است.»


در حالی که تیم‌های شهرستانی حمایت نمایندگان مجلس و همچنین شهرداری را دارند، تهران از این قائده مستثنی است. بارها در لیگ‌های ورزشی شاهد حمایت مالی و معنوی نمایندگان مجلس شهرستان‌ها از تیمشان در مواقع اضطراری و بحرانی بوده‌ایم تا تیم سرپا بماند. شهرداری در استان‌ها یکی از اصلی‌ترین حامیان ورزش است اما شهرداری پایتخت به طور کلی جزو قوانینش گذاشته که به هیچ عنوان وارد ورزش قهرمانی نشود.

زهرا قنبری


زهرا قنبری کاپیتان تهرانی تیم ملی فوتبال زنان ایران چند سالی است که برای تیم شهرداری بم بازی می‌کند. قنبری با اشاره به اینکه همیشه دوست داشته بتواند برای شهر خودش بازی کند و در کنار خانواده‌اش باشد گفت: « هر بازیکنی دوست دارد برای شهر خودش بازی کند و از آن مهم‌تر اینکه در کنار خانواده‌اش باشد. اما چند سال است در تهران کسی اسپانسر فوتبال زنان نمی‌شود. حتی همین تیم آذرخش که 2سال است در لیگ حضور دارد حمایت نمی‌شود.» قنبری می‌گوید تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس به راحتی می‌توانند به این عرصه وارد شوند: « همین الان تیم‌های ببزرگ فوتبال تهران یعنی پرسپولیس و استقلال با بودجه‌ای کم می توانند به فوتبال وارد شوند و تیم‌داری کنند اما اقدامی نمی‌بینیم. یک‌بار هم که استقلال وارد شده‌بود با تجربه‌ای بد از لیگ رفت.»


در فوتسال اوضاع بدتر هم هست. تا سال گذشته دانشگاه آزاد در این حوزه تیم‌داری می‌کرد اما پس از تغییرات در راس مدیریتی دانشگاه آزاد، مدیران جدید ترجیح دادند تیم‌های کمتری در حوزه زنان داشته باشند. این شد که تیم فوتسال دانشگاه آزاد منحل شد.

فرزانه توسلی


فرزانه توسلی دروازه‌بان تیم ملی فوتسال زنان ایران که به تازگی در فهرست برترین بازیکنان جهان هم قرار گرفته‌است در این باره گفت: «انحلال دانشگاه آزاد شوک بزرگی بود اما بزرگ‌تر از آن این بود که دیگر هیچ تیمی در تهران باقی نماند و هیچ اسپانسری به فوتسال زنان ورود نکرد. با اینکه همین امسال تیم ملی فوتسال زنان ایران توانست برای دومین سال پیاپی قهرمان آسیا شود و مدت‌ها شادی را به مردم کشور تزریق کرد اما ما شاهد تعطیلی پایتخت در لیگ فوتسال بودیم. اتفاقی که باعث شده رسانه‌ها هم کمتر از لیگ فوتسال بنویسند و خب این موضوع برای ما که ملی‌پوش این رشته هستیم خیلی دردناک است.»


هندبال و والیبال هم اگرچه تیم دارند اما تعدادشان کم است. هندبال تنها یک تیم در لیگ دارد. در والیبال هم از سال گذشته پیکان اقدام به تیم‌داری در حوزه زنان کرده‌است. پیکانی که سال‌هاست در بخش مردان تیم دارد و همواره هم جزو مدعیان قهرمانی بوده، از سال گذشته به حوزه زنان هم ورود کرد.


البته امسال فدراسیون والیبال تیمی تحت عنوان تیم امید یا همان کاسپین وارد مسابقات لیگ برتر کرده که متشکل از بازیکنان جوانان و امیدها هستند و برای تقویت آینده تیم ملی بزرگسالان تشکیل شده است.

فریبا سلیمانی مربی باسابقه و تهرانی والیبال با اشاره به اینکه این معضل امروز و دیروز پایتخت نیست عنوان کرد: « تهران همیشه این مشکل را داشته است. خود من سال‌ها با گاز کار کردم اما از وقتی که گاز منحل شد دیگر تهران چشم اسپانسر جدیدی را به خود ندیده است. جای شکرش باقی است که پیکان آمده تا حداقل پایتخت بدون تیم نماند. با این وجود اما تهران در مقایسه با شهرستان ها همیشه مشکلات زیادی در زمینه جذب اسپانسر داشته است.» سلیمانی معتقد است فدراسیون‌ها باید کمیته‌ای مخصوص جذب اسپانسر داشته باشند: « بحران اقتصادی در جامعه ما وجود دارد و در ورزش مردان هم تیم‌داری‌ها گاها با مشکل مواجه می‌شود. در بخش زنان این بحران جدی‌تر هم هست. به همین دلیل نیاز هست افرادی که در این زمینه تخصص دارند در کمیته‌ای گرد هم جمع شوند و تمام انرژیشان را صرفا روی همین مساله بگذارند.»

بسکتبال زنان


در این میان بسکتبال تنها رشته‌ای است که در بخش زنان تیم‌های تهرانی زیادی دارد. همین امسال تیم‌های نارسینا، گروه بهمن، پاز، هیرو، شرکت ملی گاز ایران و دانشگاه آزاد تیم‌های تهرانی هستند و با این حساب نیمی از تیم‌های سوپرلیگ بسکتبال زنان را تیم‌های تهرانی تشکیل می دهند.


هرسال فدراسیون‌ها از قوانین تخفیف‌های مالیاتی برای باشگاه‌ها به شرط تیم‌داری در حوزه زنان می‌گویند. تا به امروز اما این موضوع نتوانسته ارگان‌ها را به این سمت هدایت کند. در نتیحه مشخص می‌شود که نیاز جدی‌تری در این زمینه وجود دارد. توجه کمتر رسانه‌ها به ورزش زنان، کمبود امکانات در این حوزه و از همه مهم‌تر بی‌توجهی رسانه ملی به انعکاس مسابقات ورزشی زنان از جمله مشکلات عدیده‌ای است که ورزشکاران زن با آن روبرو هستند. بر همین اساس نیاز است مسوولان و تصمیم‌گیرندگان دولتی در پایتخت و همچنین سازمان‌های خصوصی و اسپانسرهای حاضر در پایتخت با رویکردی جدید به این حوزه نگاه کنند تا در آینده شاهد حضور آبرومندانه پایتخت در ورزش زنان باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها