کد خبر: 524861
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۰ ۱۳:۳۱:۳۲
| |

فرمانده نیروی فضایی آمریکا:

ماهواره‌های ما هر روز در معرض حملات روسیه و چین هستند

فرمانده ارشد نیروی فضایی آمریکا مدعی شد، روسیه و چین "هر روز" با لیزر، پارازیت‌اندازهای رادیویی و حملات سایبری در یک جنگ فضایی در سایه، به ماهواره‌های آمریکا حمله می‌کنند.

ماهواره‌های ما هر روز در معرض حملات روسیه و چین هستند
کد خبر: 524861
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۰ ۱۳:۳۱:۳۲

اعتمادآنلاین| یک مقام ارشد نیروی فضایی آمریکا هشدار داد، ماهواره‌های آمریکایی در خارج از مدار زمین با رگبار تقریباً دائمی تهدیدات فناوری‌های روسیه و چین مواجه هستند و این روند در حال بدتر شدن است.

به گزارش ایسنا و به نوشته روزنامه دیلی میل، رقابت تسلیحاتی در فضا بین آمریکا، روسیه و چین در سال های اخیر همواره داغتر شده است، در حالی که مقامات واشنگتن هشدار می دهند که تقویت این رقابت خطرناک است.

ژنرال دیوید تامپسون به واشنگتن پست گفت: تهدیدها واقعاً هر روز در حال افزایش و گسترش هستند. این تحول در فعالیتها واقعا برای مدتی طولانی است که دارد رخ می دهد.

تامپسون معاون اول عملیاتهای فضایی در نیروی فضایی آمریکا است و پیش از این هم بیش از سه دهه در نیروی هوایی ارتش آمریکا خدمت کرده است. او هشدار داد: در مقطع فعلی که ما در آن قرار داریم، مجموعه ای از راه ها برای تهدید سیستمهای فضایی ما وجود دارند.

تامپسون خاطر نشان کرد: برخی از حملات عادی که آمریکا با آنها مواجه است، شامل استفاده از لیزرها، پارازیت اندازی در فرکانسهای رادیویی و حملات سایبری دیگر هستند.

او فاش کرد در جریان یک آزمایش تسلیحاتی مربوط به سال 2019، یک ماهواره روس به حدی به یک ماهواره آمریکایی نزدیک شد که ارتش را نگران حمله ای قریب الوقوع کرد. این ژنرال اظهار کرد: در زمینه تکنولوژی فضایی ما همچنین در جهان به وضوح از جنبه توانمندی بهترین هستیم.

او با این حال هشدار داد چین "دارد سریعا فاصله اش را کم می کند" و اضافه کرد: در پایان این دهه در صورتی که ما خودمان را وفق نداده باشیم باید نگران باشیم.

تامپسون تاکید کرد، چین با سرعتی دو برابر سرعتی که در توان آمریکا است ماهواره های جدید میفرستد و این ابرقدرت در حال کار بر روی یک سیستم از ماهواره های جهانی با هدف نظارت کردن بر هر بخشی از جهان است. او گفت: آنها دارند سیستم های عملیاتی را با سرعتی باورنکردنی به خدمت می گیرند.

بر اساس گزارشها سال‌هاست که چین روی ماهواره‌ای کار می‌کند که می‌تواند با بازوی روباتیک یا پرتاب قلاب به جسم دیگری در فضا حمله کند.

از نظر تئوری چین می‌تواند ماهواره‌های آمریکایی را که اطلاعاتی در مورد عملیات های هسته‌ای چین و وجود اردوگاه‌های کار اجباری اویغورها فاش می‌کنند، مختل یا حتی غیرفعال کند. تامپسون ادعا کرد که چینی ها "در واقع بسیار جلوتر از همتایان روسی خود هستند."

اوایل ماه جاری میلادی، روسیه آزمایشی در زمینه سلاح ضد ماهواره انجام داد که جامعه علمی جهانی را نگران کرد.

در جریان این رخداد، سلاح ضد ماهواره روسیه در تاریخ 15 نوامبر پرتاب شده و عمدا ماهواره Cosmos 1408 این کشور را که در سال 1982 به فضا پرتاب شده بود، به خاطر عملیاتی نبودن این ماهواره از بین برد. بر اساس اعلام کارشناسان، زباله های فضایی ناشی از تصادم رخ داده در هفته قبل بر فرار اقیانوس اطلس - که شامل 1500 قطعه در اندازه ای قابل رهگیری است - اگر نگوییم برای دهه های آینده اما دست‌کم برای سالهای آینده فضاپیماها را به خطر می اندازد.

به سبب این برخورد، فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی که در فاصله 250 مایلی زمین گردش می کند، دستور پیدا کردند برای مدت دو ساعت تا زمان عبور این زباله های فضایی به پناهگاه بروند.

یک شرکت فضایی، روسیه را از بابت این که با این اقدامش خدمه ایستگاه فضایی بین المللی را با خطر مواجه ساخت، محکوم کرده و آن را "اقدامی غیرمسئولانه" خواند که به همه کشورهای فعال در حوزه فضا آسیب می رساند.

تامپسون مورد مربوط به زمانی که روسیه تا سطح خطرناکی به حمله به آمریکا در فضا نزدیک شد را یادآور شد.

سال 2019 یک ماهواره کوچک روسیه به حدی در فاصله نزدیک به یک "ماهواره امنیت ملی" متعلق به آمریکا مستقر شد که دولت آمریکا ظن وقوع یک حمله را پیدا کرد. تامپسون توضیح داد: این ماهواره در فاصله خیلی نزدیک و به شکلی خطرناک مانور میداد و مانورها به حدی تهدید آمیز بودند که نگرانی از بابت بروز یک برخورد را ایجاد کردند.

اما وضعیت هنگامی که این ماهواره روس عقب نشینی کرده و بعدا با آزاد کردن یک هدف کوچک طی یک آزمایش تسلیحاتی به آن شلیک کرد، فروکش کرد. تامپسون مدعی شد: روسها به وضوح با این اقدامشان پیامی را به ما فرستادند.

این ژنرال نیروی فضایی آمریکا مشخص نکرد آیا روسیه یا چین آسیب چشمگیر یا دائمی به تجهیزات آمریکا در فضا وارد کرده اند یا خیر و توضیح داد که چنین حمله ای طبقه بندی شده خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها