یک پناهجو در مرز بلاروس کشته شد

سازمان مرزبانی بلاروس از کشته شدن یک پناهجو در مرز این کشور خبر داد.

یک پناهجو در مرز بلاروس کشته شد
کد خبر: 524459
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۷ ۱۵:۰۱:۱۹

اعتمادآنلاین| سازمان مرزبانی بلاروس روز یکشنبه در بیانیه ای در کانال تلگرام خود اعلام کرد که نیروهای لیتوانی در مرز این کشور با بلاروس جسد یک پناهجو را با آثار ضرب و جرح برجای گذارده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ریانووستی، لیتوانی، لتونی و لهستان کشورهای همسایه بلاروس هستند که در غرب این کشور قرار دارند و در 10 روز اخیر مساله پناهجویان، در روابط بین ورشو و مینسک و نیز بلاروس با اتحادیه اروپا بحران بوجود آورده بود.

در دو ماه اخیر پناهجویان اکثرا از کشورهای خاورمیانه بویژه عراق تلاش کرده بودند تا با عبور از مرز بلاروس و لیتوانی وارد اتحادیه اروپا شده و به کشورهایی همچون آلمان سفر کنند.

سازمان مرزبانی بلاروس خاطرنشان کرد که مرزبانان لیتوانی در نزدیکی گذرگاه مرزی ویدزی ، جسد یک مرد 30 ساله دارای ظاهر آسیایی یا شمال آفریقایی را انداخته اند که بر بدن وی آثار متعدد جراحت وجود دارد.

غرب بلاروس را متهم می کند که پناهجویان را به سمت مرز هدایت کرده تا آنها را از طریق لهستان و لیتوانی وارد اتحادیه اروپا کند . بلاروس این اتهام را رد و از اتحادیه اروپا به دلیل نپذیرفتن پناهجویان انتقاد کرده است.

در همین حال،گزارش رسانه ها حاکی است که عراق شماری هواپیما را برای بازگرداندن بیش از 800 پناهجو به بلاروس اعزام کرده است. به گفته مقام های عراقی، حدود یک هزار پناهجو از زمان آغاز عملیات جمع آوری شده اند.

نخستین گروه از پناهجویان عراقی شامل 180 نفر اکثرا زن و کودک با یک هواپیمای ایرباس خطوط هوایی عراق، فرودگاه مینسک را به مقصد شهر اربیل عراق ترک کردند. هواپیمای دوم از نوع بویینگ خطوط هوایی عراق با 420 پناهجو نیز فرودگاه مینسک را به مقصد عراق ترک کرد.

به گزارش رسانه های روسی، صدها پناهجو با برگزاری اجتماعی در محوطه سالن گمرگ گذرگاه مرزی بلاروس و لهستان، خواستار اجازه اتحادیه اروپا برای سفر این افراد به کشورهای اروپایی شدند.

اکثر پناهجویان تابلو نوشته‌هایی با مضامین«اتحادیه اروپا حقوق بشر را رعایت کن» در دست داشتند.

نزدیک به 2 هزار پناهجو عمدتاً اهل خاورمیانه، نزدیک مرز بلاروس با لهستان در شرایط بسیار دشوار مستقر شده و ناامیدانه قصد ورود به اتحادیه اروپا را از طریق لهستان دارند.

بلاروس در پی درخواست اتحادیه اروپا و وزیران کشورهای عضو گروه هفت برای پایان دادن فوری به کارزار تهاجمی و بهره جویانه از مهاجران، اعلام کرده که خواستار کاهش این بحران است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها