درخواست آمریکا از اوپک برای افزایش تولید نفت

دستیاران ارشد رییس جمهور آمریکا، اوپک و متحدانش را برای افزایش تولید نفت به منظور مقابله با افزایش قیمت بنزین که تهدیدی برای احیای اقتصاد جهانی می دانند، تحت فشار قرار دادند.

درخواست آمریکا از اوپک برای افزایش تولید نفت
کد خبر: 509957
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۱ ۱۲:۱۷:۰۳

اعتمادآنلاین| جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن از تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان از جمله عربستان سعودی برای سطح تولید ناکافی پس از همه گیری جهانی کووید 19 انتقاد کرد. وی در بیانیه ای گفت: در مقطع حساس احیای اقتصاد جهانی، این سطح تولید نفت کافی نیست.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام انجمن اتوموبیل آمریکا، قیمت بنزین در پمپ بنزینهای آمریکا به حدود سه دلار و 18 سنت در هر گالن رسیده که بیش از یک دلار بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است.

بیانیه غیرمعمول این مقام آمریکایی فشار بین المللی بر اوپک را افزایش داده و در شرایطی صادر شده که دولت آمریکا تلاش می کند افزایش قیمتها را کنترل کرده و محدودیتهایی که در سراسر اقتصادی این کشور به تورم دامن زده است را برطرف کند. بایدن احیای اقتصادی از رکود ناشی از شیوع همه گیری را اولویت اصلی دولت خود قرار داده است.

پیام اخیر تحول جدید بین واشنگتن و اوپک از زمان روی کار آمدن بایدن را بارز می کند. دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا مستقیما اوپک را خطاب قرار می داد و از این گروه می خواست با تغییر سیاست تولید خود، قیمتها را کنترل کند. ترامپ حتی تهدید کرده بود حمایت نظامی از عربستان سعودی را قطع خواهد کرد.

سولیوان گفت: دولت بایدن از کشورهای عضو اوپک پلاس می خواهد به اهمیت بازارهای رقابتی در تعیین قیمتها توجه کنند. قیمتهای بالاتر بنزین اگر کنترل نشوند، به احیای اقتصاد جهانی آسیب می زنند. اوپک پلاس باید اقدامات بیشتری برای حمایت از احیای اقتصادی انجام دهد.

بهای معاملات نفت برنت روز چهارشنبه حدود 70 دلار در هر بشکه معامله شد که نیم درصد پس از انتشار بیانیه آمریکا کاهش داشت. قیمت نفت برنت اوایل ژوییه به بالای 77 دلار در هر بشکه صعود کرده بود و از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون حدود یک سوم رشد داشته است.

تلاش دولت بایدن برای کنترل قیمت بنزین با تلاش برای تبدیل شدن به یک پیشروی جهانی در مبارزه با تغییرات اقلیمی و گذار اقتصاد آمریکا از سوختهای فسیلی به سمت منابع انرژی پاک و خودروهای برقی سنخیت ندارد.

جان کورنین، سناتور جمهوریخواه تگزاس از بایدن که دموکرات است، برای مواضع ضد سوخت فسیلی خود انتقاد کرده و آن را عامل کاهش تولید انرژی داخلی خوانده است.

رابرت یاوگر، مدیر معاملات انرژی در بانک ژاپنی میزوهو هم از بیانیه دولت آمریکا انتقاد و اظهار کرد: نمی دانم چرا آنها تلاش نمی کنند تولیدکنندگان آمریکایی را به افزایش تولید تشویق کنند.

تولید نفت آمریکا از زمان شیوع کووید 19 حدود 11 میلیون بشکه در روز در مقایسه با رکورد 12.3 میلیون بشکه در روز در سال 2019 بوده است.

اوپک پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران کووید 19 تولیدش را از ماه مه سال 2020 به میزان 9.7 میلیون بشکه در روز معادل حدود 10 درصد از تقاضای جهانی محدود کرد اما از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه خود را به مرور تسهیل کرده و به حدود 5.8 میلیون بشکه در روز رسانده است. تولیدکنندگان این گروه در نشستی که ماه گذشته برگزار شد، با افزایش تولید ماهانه 400 هزار بشکه در روز از اوت تا دسامبر سال 2021 موافقت کردند. نشست بعدی اوپک پلاس برای بازبینی سیاست تولید در اول سپتامبر برگزار می شود.

بر اساس گزارش رویترز، کاخ سفید همچنین به کمیسیون تجارت فدرال که بر سیاستهای ضد رقابتی در بازارهای آمریکا نظارت دارد، دستور داد درباره شیوه های غیرقانونی که باعث افزایش قیمت بنزین در این کشور شده است، تحقیق کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها