متخصص ویروس‌شناسی پزشکی:

شیوع بیماری سرخک در ایران صحت ندارد/ جزییات چگونگی درگیری کودکان به اوریون

حسین کیوانی گفت: بیماری سرخک اصلا در کشور رایج نیست، شاید در 10 سال گذشته در مورد موارد ابتلا به سرخک تنها یکی، دو مورد مشکوک به این بیماری گزارش شده باشد و به مراکز بهداشتی منتقل شده اند که مشخص نشد این افراد از اتباع بودند یا خیر.

شیوع بیماری سرخک در ایران صحت ندارد/ جزییات چگونگی درگیری کودکان به اوریون
کد خبر: 522342
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۳ ۰۸:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین کیوانی، متخصص ویروس شناسی پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: اپیدمی و پاندمی یک بیماری در کشوری که واکسن می‌زنند، ایجاد نمی‌شود.

به گزارش ایسنا،او با بیان اینکه امکان بروز بیماری اوریون در کودکان در صورتی که نقص سیستم ایمنی بدن داشته باشند و یا واکسیناسیون موثر نبوده باشد، امکان پذیر است، افزود: ممکن است موارد معدودی از بیماری اوریون در کشور وجود داشته باشد که می‌تواند به دلیل تزریق واکسن باشد چراکه واکسن در موارد محدودی در بدن افراد ایجاد بیماری می‌کند و علائم شبیه به بیماری را ایجاد خواهد کرد که بسیار نادر است.

کیوانی درباره تفاوت بیماری اوریون و کرونا گفت: ویروس بیماری اوریون از یک خانواده دیگری است و در نحوه انتقال، سن افراد و علائم با بیماری کرونا کاملا متفاوت است.

او با اشاره به اینکه علائم آن توامان با غدد بزاقی در صورت است که در گذشته به آن بیخ گوشی می‌گفتند چراکه کنار گوش بیمار غدد متورم و صورت نامتقارن می‌شود، تصریح کرد: بیماری اوریون غدد پائین گوش را درگیر می‌کند.


این ویروسشناس درباره شیوع بیماری سرخک درکشور ادامه داد: بیماری سرخک اصلا در کشور رایج نیست، شاید در 10 سال گذشته در مورد موارد ابتلا به سرخک تنها یکی، دو مورد مشکوک به این بیماری گزارش شده باشد و به مراکز بهداشتی منتقل شده‌اند که مشخص نشد این افراد از اتباع بودند یا خیر.

کیوانی گفت: سرخک، اوریون و سرخچه بیماری‌هایی هستند که در صورت تشخیص باید بلافاصله مقامات بهداشتی را مطلع کرد و بلافاصله پیگیری شود.

او با اشاره به اینکه اصلا شیوع بیماری‌هایی همچون سرخک، اوریون و سرخچه صحت ندارد، ادامه داد: در کشوری مانند کشور ما چنین بیماری‌هایی شایع نخواهد شد. در آمریکا بیماری‌هایی مانند سرخک شایع شده اما آن هم در افرادی بوده که به شدت مخالف واکسن بودند و واکسن چنین بیماری‌هایی را تزریق نکردند چراکه در آن کشور نمی‌توان افراد را برای تزریق واکسن اجبار کرد همچنین در کشور ما واکسیناسیون اجباری برای سرخک، سرخچه و اوریون انجام شده است.

این ویروسشناس ادامه داد: چون در برنامه وزارت بهداشت ریشه‌کنی سرخک و سرخچه بوده، واکسن MR در حدود 15 سال پیش، به همه سنین حساس تزریق شده است همچنین واکسن سرخچه به خانم‌ها قبل از سن بارداری تزریق می‌شود و تقریبا در کشور موارد سرخچه را نمی‌بینیم.

کیوانی در پایان تاکید کرد: به‌دلیل اینکه کودکان واکسن چنین بیماری‌هایی را تزریق می‌کنند، حتما واکسیناسیون را جدی می‌گیرند چراکه کارت واکسیناسیون برای ثبت‌نام در مدارس ارائه می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها