افزایش موارد ابتلا به سرخک در کشور / آغاز واکسیناسیون تکمیلی در جنوب و شرق ایران

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ضمن تشریح برنامه واکسیناسیون تکمیلی سرخک و سرخجه در کشور، گفت: به دنبال افزایش تعداد موارد ابتلا به سرخک به 85 نفر در اوایل امسال، در وزارت بهداشت برنامه‌ریزی شد تا در منطقه جنوب و شرق کشور به عنوان منطقه‌ای که بیشترین ریسک تردد اتباع بیگانه و انتقال بیماری وجود دارد، عملیات واکسیناسیون تکمیلی را انجام دهیم.

افزایش موارد ابتلا به سرخک در کشور / آغاز واکسیناسیون تکمیلی در جنوب و شرق ایران
کد خبر: 521825
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۹ ۰۸:۳۲:۴۲

اعتمادآنلاین| دکتر سید محسن زهرایی با اشاره به انجام برنامه تکمیلی واکسیناسیون سرخک و سرخجه، گفت: در حال حاضر در مناطق جنوب شرق کشور این برنامه را دنبال می‌کنیم. در مورد بیماری سرخک در سال 1398 جزو سه کشور پیشرو در منطقه خاورمیانه در زمینه کنترل بیماری بودیم و موفق شدیم از سازمان بهداشت جهانی تاییدیه حذف ویروس سرخک و سرخجه را دریافت کنیم که این نشان دهنده وضعیت خوب کنترل بیماری در کشورمان است و امیدواریم این موضوع ادامه‌دار باشد.

به گزارش ایسنا،وی با تاکید بر اینکه بیماری سرخک مانند سایر بیماری‌های عفونی محدود به مرزهای جغرافیایی نیست و به سرعت می‌تواند از کشوری به کشور دیگر منتقل شود، اظهار کرد: همانطور که می‌دانید سرخک مسری‌ترین عامل بیماری‌زای شناخته شده است و سرایت پذیری آن از همه میکروارگانیسم‌های دیگر بیشتر است در نتیجه با سفرهای بین‌المللی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود و چون ما در منطقه‌ای هستیم که کشورهای همسایه از نظر برنامه‌های ایمن ‌سازی واکسیناسیون کودکان، ضعیف هستند و نتوانستند پوشش واکسیناسیون کافی را ایجاد کنند، بیماری‌هایی مانند سرخک در آنها رایج و شایع است.

او تاکید کرد: در سال گذشته به دلیل مشکلات ناشی از کرونا پوشش واکسیناسیون سرخک و سرخجه در این کشورها از قبل هم کمتر شد و شاهد شیوع بیشتر بیماری سرخک در کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان بودیم و این شیوع بالا طبیعتا به دنبال ترددهای صورت گرفته، مواردی را هم به کشور ما منتقل می‌کرد و این امر سبب شد که شاهد مواردی از بیماری سرخک اوایل امسال در کشورمان باشیم و تعداد کل موارد مبتلا به 85 مورد افزایش یابد. در نتیجه این اتفاقات، در وزارت بهداشت برنامه‌ریزی شد تا در منطقه جنوب و شرق کشور به عنوان منطقه‌ای که بیشترین ریسک تردد اتباع بیگانه و انقال بیماری وجود دارد عملیات واکسیناسیون تکمیلی را انجام دهیم.

زهرایی ادامه داد: این‌ کار با استفاده از واکسن MMR در حال انجام است که بیماری سرخک، سرخجه و اوریون را پوشش می‌دهد. به طور معمول بچه‌ها در گروه سنی 12 تا 18 ماهگی این واکسن را دریافت می‌کنند و این عملیات همانطور که از اسمش پیدا است، تکمیلی بوده و همه بچه‌ها در مناطق مورد هدف، حتی آنهایی که دو نوبت واکسیناسیون شدند، توصیه می‌شود که واکسن مجدد بگیرند. این واکسن سبب تحریک سیستم ایمنی شده و باعث می‌شود حداکثر ایمنی زایی در بچه‌ها ایجاد شود. وقتی این اتفاق رخ دهد اگر مواجهه مجدد با سرخک در کشور داشته باشیم چون کودکان واکسینه شدند، از مواجهه با موارد احتمالی آسیب نخواهند دید. اگر در منطقه مذکور اثر حفاظتی را افزایش دهیم حتی می‌توان گفت ممکن است اثر محافظتی برای سایر مناطق کشور هم داشته باشد.

وی افزود: عملیات واکسیناسیون تکمیلی گروه سنی 9 ماه تا 7 سالِ تمام را برای کودکان ایرانی و غیرایرانی شامل می‌شود و تمام بچه‌هایی که کلاس اول ابتدایی باشند هم مشمول این برنامه می‌شوند. اکنون برنامه را در شهرستان‌های هم مرز با افغانستان در خراسان جنوبی، کل استان سیستان و بلوچستان، بخش‌های جنوبی کرمان و کل استان هرمزگان انجام می‌شود.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: در مجموع حدود یک میلیون و 100 هزار کودک در گروه سنی 9 ماه تا 7 سال تحت پوشش این برنامه هستند. برنامه مذکور از 8 آبان ماه آغاز شده است و تا اواخر این هفته ادامه خواهد داشت و امیدواریم به هدف کامل خود برسیم تا بیماری سرخک کاملا تحت کنترل باشد.ش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها