دبیر اول سفارت ژاپن در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

پولی برای واکسن‌های اهدایی به ایران دریافت نکردیم

صومی جونیچی با بیان اینکه در مجموع 2.9 میلیون دز واکسن آسترازنکا از سوی ژاپن به ایران اهدا شده است، تصریح کرد: ما هیچ هزینه و پولی برای این واکسن‌ها از دولت ایران دریافت نکرده‌ایم و حتی هزینه حمل این واکسن‌ها تا تهران هم از سوی دولت ژاپن پرداخت شده است.

پولی برای واکسن‌های اهدایی به ایران دریافت نکردیم
کد خبر: 508962
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۵ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیده آمنه موسوی- با افزایش شیوع بیماری کرونا در جهان، اقدامات کشورها برای مقابله با ویروسی که جان و مال انسان‌ها را مورد هدف قرارداده است، بیشتر شد. این اقدامات علاوه بر رعایت نکات کامل بهداشتی در استفاده از ماسک و لحاظ حدفاصل ایمنی و واکسیناسیون جمعی در داخل، ارسال تجهیزات و خدمات پزشکی تا واکسن‌های اهدایی به کشورهای دیگر را نیز شامل می‌شد. واکسن‌هایی که با هدف کاهش بخشی از آلام مردم کشورهای جهان، راهی آنها شد.

ایران از جمله کشورهایی است که به جهت اصرار مقامات داخلی برای تولید واکسن ایرانی، عدم امکان جا‌به‌جایی مالی به جهت عضویت نداشتن در FATF و البته تعلل بانک‌های کشورهای دیگر در همکاری با ایران در پروسه خرید واکسن، نتوانست در زمان موردنظر، دزهای موردنیاز برای واکسیناسیون واجدین شرایط جمعیت 85 میلیون نفری خود را فراهم کند.

قرار گرفتن در این شرایط و مواجه با آمار روزافزون مرگ و میر بیماران کرونایی در کشور، مقامات ژاپنی را برآن داشت تا واکسن‌هایی را در همکاری با اداره خدمات پروژه‌ای سازمان ملل متحد، راهی ایران کنند؛ 2.9 میلیون دز واکسن آسترازنکا که طی هفته نخست مردادماه وارد کشورمان شد و از همان ابتدای کار نیز در دسترس پزشکان و پرستاران مراکز درمانی قرار گرفت. البته در همین اثنا انتقاداتی نیز نسبت به تاریخ استفاده از این واکسن‌ها مطرح شده است که در گفت‌و‌گوی اعتمادآنلاین با صومی جونیچی، دبیر اول سفارت ژاپن در تهران و همینطور هادی یزدانی یکی از پرشکان عمومی کشور به بررسی آنها پرداخته‌ایم.

طی روزهای اخیر پیام‌های بسیار زیادی از جانب افرادی که واکسن آسترازنکا دریافت کرده‌اند به تحریریه اعتمادآنلاین رسیده است. این افراد می‌گویند باوجود اینکه مدت زمان موردنظر برای تزریق دز دوم واکسن آسترازنکا نزدیک به سه ماه بعد از دز نخست است اما اخیر پیام‌هایی را دریافت کرده‌اند که در کمتر از یک ماه پس از تزریق دز نخست این واکسن باید به مراکز بهداشتی شهر محل سکونت خود مراجعه کنند.

آنها مدعی هستند که مسئولان بهداشتی مراکز تزریق واکسن گفته‌اند: «واکسن‌های اهدایی کشور ژاپن فرصت محدودی تا انقضا دارند (کمتر از دوماه) و باید این واکسن‌ها به سرعت به بدن افرادی که دز نخست‌ را دریافت کرده‌اند، تزریق شود.»

اطلاع مسئولان ایرانی از زمان انقضای واکسن‌های اهدایی ژاپن

دبیر اول سفارت ژاپن

در همین رابطه گفت‌وگویی با صومی جونیچی، دبیر اول سفارت ژاپن در ایران، داشتیم. او در خصوص وضعیت واکسن‌های اهدایی توکیو به تهران اظهار داشت: واکسن‌های آسترازنکا اهدایی کشور ژاپن هدیه مردم این کشور به مردم ایران هستند که در تاریخ 23 جولای (اول مرداد) و 30 جولای (هشتم مرداد) سال جاری وارد تهران شدند.

جونیچی ادامه داد: تاریخ انقضای واکسن‌های آسترازنکای اهدایی ژاپن در تاریخ‌های 10 اکتبر (18 مهر)، 28 اکتبر (6 آبان)، 5 نوامبر (14 آبان) و در نهایت 9 نوامبر (18 آبان) هستند و البته ما پیش از ارسال این واکسن‌ها به ایران، این سوال را از مقامات کشورتان مطرح کرده بودیم که آیا پیش از پایان تاریخ انقضای واکسن‌های موردنظر، امکان استفاده از آنها را دارید و این افراد هم پاسخ دادند که بله ما می‌توانیم تمام این واکسن‌ها را به افراد متقاضی تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه در مجموع 2.9 میلیون دز واکسن آسترازنکا از سوی ژاپن به ایران اهدا شده است، تصریح کرد: ما هیچ هزینه و پولی برای این واکسن‌ها از دولت ایران دریافت نکرده‌ایم و حتی هزینه حمل این واکسن‌ها تا تهران هم از سوی دولت ژاپن پرداخت شده است.

واکسن آسترازنکا

دبیر اول سفارت ژاپن در تهران خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم که ایران پول و منابع مالی کافی برای خرید واکسن دارد اما با توجه به شرایط فعلی این کشور و نیاز مبرمی که برای برخورداری از واکسن دارد، ما را بر آن داشت که این واکسن‌ها را به ایران اهدا کنیم.

وی افزود: برای تسریع در ارسال واکسن‌های آسترازنکا، آنها را در هماهنگی با اداره خدمات پروژه‌ای ملل متحد (United Nations Office For Project Services-UNOPS) به ایران فرستادیم.

واکسن آسترازنکا

به گفته جونیچی یک میلیون دز نخست واکسن‌های اهدایی ژاپن در روز 23 جولای ( اول مرداد) به ایران رسید و 240/824/1 یک میلیون و 824هزار و 240 دز بعدی هم در دو پرواز صبح و شب 30 جولای (هشتم مردادماه) به کشورمان ارسال شد.

پروسه تزریق واکسن باید به سرعت طی شود

بر اساس این گزارش، با وجود اینکه دانشمندان بهترین فاصله تزریق دز اول و دوم واکسن آسترازنکا را سه ماه می‌دانند، اما هادی یزدانی، پزشک عمومی، با بیان اینکه کشورمان از حیث میزان شیوع بیماری کرونا در شرایط ویژه‌ای قرار دارد، تصریح کرد: برای مقابله با این بیماری و بهره‌برداری مناسب از واکسن‌های اهدایی دولت ژاپن، باید در تزریق این واکسن‌ها سرعت عمل بیشتری به عمل آید و پیش از فرا رسیدن زمان انقضای این واکسن‌ها از تمامی آنها استفاده کرد.

وی تاکید کرد: در شرایط امروز ایران، اینکه هر واکسنی با چه مدت زمانی تا انقضا وارد کشور می‌شود مهم نیست، مهم پروسه تزریق آن است که باید به سرعت طی شود.

واکسن آسترازنکا

لازم به ذکر است در تحقیقی که اندرو پولارد، مدیر گروه واکسن دانشگاه آکسفورد، انجام داده است نیز میزان مصونیت افرادی که دز دوم واکسن آسترازنکا آنها سه ماه پس از تزریق دز نخست باشد، بیشتر از افرادی بود که تنها 6 هفته پس از دز نخست واکسینه شده‌اند، اما به نظر می‌رسد خطری هم افرادی را که میزان فاصله تزریق دزهایشان کمتر از سه ماه باشد تهدید نمی‌کند و شاید در وضعیت فعلی ایران و جهان که جهش کرونا نوع دلتا به افزایش مرگ و میرها دامن زده است، تنها راه مقابله با این اپیدمی جهانی تسریع در روند برخورداری از واکسن باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها