کد خبر: 488920
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۰۷:۵۳:۰۰
| |

دغدغه جدید مسئولان برای مردم، قطع روزانه برق است؟/ نماینده مجلس شورای اسلامی: قوه قضاییه باید به عنوان مدعی‌العموم وارد قطعی بی‌برنامه برق شود

قطعی طولانی مدت و بی برنامه برق این روزها دغدغه جدید مردم شده است. مدیران برقی کشور دلیل قطع برق را افزایش 20 درصدی مصرف برق که می‌تواند ناشی از استخراج رمز ارزها باشد می‌دانند. اما بیش از آنکه قطعی برق مورد اعتراض باشد، بی‌برنامه‌گی و تکرار چند باره آن در برخی مناطق مورد اعتراض مردم است.

دغدغه جدید مسئولان برای مردم، قطع روزانه برق است؟/ نماینده مجلس شورای اسلامی: قوه قضاییه باید به عنوان مدعی‌العموم وارد قطعی بی‌برنامه برق شود
کد خبر: 488920
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۰۷:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ دلیل قطع چندباره برق در محلات تهران هر چه باشد، عدم اطلاع‌رسانی صحیح مردم را دچار دشواری‌های زیادی کرده است. از آسیب به وسایل برقی گرفته تا دانش‌آموزان و دانشجویانی که برای امتحان‌های آنلاین دچار مشکل شده‌اند.

به گزارش روزنامه اعتماد، یکی از شهروندان تهرانی با نگاهی دایی جان ناپلئونی می‌گوید: این قطع برق‌های طولانی که چند بار هم تکرار می‌شود، شبیه کودتای برقی است که می‌خواهند دم انتخابات مردم را ناراضی کنند.

دیگری از گرمای محل کار خود می‌گوید که باعث فراری شدن کارمندان شده و ادامه می‌دهد: در روزهای کرونایی کارمندان نصف و نیمه سر کار می‌آیند اما در این دو، سه روزه تا نیمه روز به دلیل گرما بیشتر آنها به خانه پناه می‌برند.


او ادامه می‌دهد: ‌روز گذشته به یکی از فروشگاه‌ها برای خرید رفتم به خاطر قطعی برق بخش پروتیینی بوی بسیار بد گوشت مانده گرفته بود و مشخص بود به یخچال‌های فروشگاه آسیب رسیده است.


به گفته این شهروند آب بسیاری از ساختمان‌ها وابسته به برق است چون با پمپ کار می‌کند. در شرایط کرونایی، استفاده از آب برای شستن دست‌ها و رفع آلودگی واجب است. برق که قطع می‌شود، در واقع آب هم قطع می‌شود.


در توییتر هم موج توییت‌های انتقادآمیز به راه افتاده است. نگرانی بابت بیماران کرونایی که در منزل از دستگاه‌های اکسیژن استفاده می‌کنند، جانبازان و...


یکی از خرابی یخچال خانه‌اش در گرانی‌ها به خشم آمده و گرفتن خسارت از اداره برق را شبیه شوخی می‌داند.


مدیران برقی کشور دلیل قطع برق را افزایش 20 درصدی مصرف برق که می‌تواند ناشی از استخراج رمز ارزها باشد یا استفاده از کولر می‌دانند. برخی نیز فرسودگی تجهیزات را دلیل افزایش مصرف‌ها عنوان می‌کنند. اما بیش از آنکه قطعی برق مورد اعتراض باشد، بی‌برنامه‌گی و تکرار چند باره آن در برخی مناطق مورد اعتراض مردم است.


در میانه روز، مناطق مرکزی شهری دچار آشفتگی عجیبی شده بود. رستوران‌ها، بانک‌ها، فروشگاه‌ها در خاموشی بودند.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران هم روز گذشته نسبت به پدیده قطع ناگهانی و طولانی‌مدت برق واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: متاسفانه چند روزی است در مناطق مختلف پایتخت رخ می‌دهد و موجب اعتراض و نارضایتی مردم تهران شده است؛ اعتراضی که به طرق مختلف به بنده نیز منتقل شده و وظیفه خود می‌دانم که به نمایندگی از مردم تهران، آن را به گوش مسوولان مربوطه برسانم.


به گفته او مردم از قطع ناگهانی و طولانی‌مدت برق که عمدتا در ساعات اوج گرما و در طول روز رخ می‌دهد،گلایه دارند و از آن بدتر اینکه این قطع برق بدون جدول زمانبندی و اعلام قبلی رخ می‌دهد و قطع اینچنینی برق، مشکلات مردم را دوچندان کرده است.

حتما مسوولان در وزارت نیرو مطلع هستند که کلاس‌های درس همچنین امتحانات پایانی دانشجویان و دانش‌آموزان عمدتا به شکل آنلاین و در بستر اینترنت انجام می‌شود. همچنین در جریان هستند که برخی کارمندان و مشاغل در حال دورکاری‌اند؛ لذا قطع ناگهانی برق سبب بروز مشکل برای این افراد شده و با آغاز امتحانات، مشکلات را دو چندان نیز خواهد کرد.

به‌خصوص اینکه در حال حاضر نیز این اقدام سبب استرس و سردرگمی دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده‌های آنان شده و بیم آن را دارند که حین برگزاری آزمون با قطع برق مواجه شده و نتیجه ماه‌ها درس خواندن و تلاش از بین برود. نظری ادامه می‌دهد: ‌گزارش‌هایی وجود داشته که متاسفانه با قطع برق، سرویس‌دهی اینترنت همراه برخی از اپراتورهای تلفن همراه نیز دچار اخلال می‌شود که لازم است وزیر محترم ارتباطات پیگیری لازم را نسبت به حل آن انجام دهند.


او از وزارت نیرو درخواست کرد که از قطع برق تا جای ممکن خودداری کرده و اگر به دلایلی نظیر افزایش مصرف و امثال آن مجبور به این کار هستند، اولا ساعات خاموشی در هر منطقه را از قبل اعلام کرده و ثانیا حتما آن را در ساعاتی اعمال کنند که آسیبی به روند فعالیت حرفه‌ای شهروندان از جمله آزمون‌های دانشجویان و دانش‌آموزان و نیز فعالیت کسب‌وکارها وارد نشود.او در توییتی هم به جدول اعلام قطع برق که هم در صبح و هم در بعدازظهر روز گذشته منتشر شده، اما در بسیاری از مناطق اجرایی نشد و مردم بیشتر غافلگیر شدند هم اعتراض می‌کند و می‌نویسد: ‏صبح امروز در صحن شورای شهر نسبت به قطع ناگهانی و پیاپی برق در تهران تذکر دادم و خواستار توجه به آزمون‌های آنلاین دانش‌آموزان، دانشجویان و فعالیت کسب‌وکارها شدم. حدود ظهر جدول زمانبندی اعلام شد که بیشتر شبیه به مسخره کردن مردم بود و بعید است قطع برق براساس آن انجام شود!


یک نماینده مجلس هم فیلمی کوتاه از گرفتاری در آسانسور دانشگاه امیرکبیر در حین قطع برق در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرده است. اقبال شاکری در توضیح این تصاویر نوشته است که «وزارت نیرو باید از قبل، ساعت و محدوده قطعی برق را مشخص و اعلام کند تا مردم برای کارهای‌شان تصمیم‌گیری کنند.»


ساده‌ترین و بی‌هزینه‌ترین نتیجه این بی‌تدبیری‌ها، اتفاقی است که برای بنده رخ داد و حدود یک ساعت در آسانسور دانشگاه امیر کبیر محبوس شدیم. وقتی بدون اطلاع برق را قطع می‌کنند، کارگاه‌های صنعتی، مدارس و امتحانات آنلاین، خانواده‌ها، مراکز درمانی و... لطمات جبران‌ناپذیری می‌بینند.


اساسا به بیماران کرونایی، افراد مسن و بعضا جانبازهای بستری در منزل و زیر دستگاه اکسیژن و استرس خانواده‌های ایشان کسی فکر می‌کند؟!


این عدم تصمیم‌گیری و اطلاع قبلی ناشی از سوءمدیریت در وزارت نیرو است و لازم است ضمن عذرخواهی از مردم و جبران خسارات مالی وارده، تدبیری اتخاذ کنند که این روند بی‌مسوولیتی در قبال شهروندان متوقف شود.»


شاکری گفت: مشکلات متعددی از قبیل بی‌آبی،گرما، رمزارزها در این قطعی برق عنوان شده است که هریک در جای خود باید رسیدگی شود اما اینکه بدون برنامه اقدام به قطع برق می‌کنند و زندگی مردم را از همه جهات تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، جایی سوال دارد. او از قوه قضاییه درخواست کرده به عنوان مدعی‌العموم وارد قطعی بی‌برنامه برق شود؛ هیچ نیروگاهی حق ندارد بدون اعلام برنامه اقدام به قطع برق کند به ویژه در حال حاضر که در شرایط ناخوشایند کرونا قرار داریم و اکثر کارهای مردم دورکاری و وابسته به برق انجام می‌شود.


حتی در حالی که گفته‌اند بیمارستان‌ها شامل قطعی برق نمی‌شود اما تصاویری از اتاق‌های عمل خاموش منتشر شده است. شطرنج‌بازان کشورمان نیز به دلیل قطع ناگهانی برق در مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا شکست خورده‌اند حتی اتاق‌های کلاب‌هاوس نیز به دلیل قطع برق از رونق افتاده‌اند و بسیاری از مخاطبان آن به دلیل قطع برق و اختلال اینترنت امکان حضور در این اتاق‌ها را ندارند.گرمای هوا، کرونا، بی‌برق طولانی‌مدت این روزها مردم را کلافه‌تر از همیشه کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها