کد خبر: 603555
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۳ ۱۲:۲۰:۰۸
| |

محمدرضا واعظ مهدوی، معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه:

وظیفه دولت‌ها ارزانی است

معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه گفت: وظیفه دولت‌ها ارزانی است اما متاسفانه امروزه دولت ها فکر می‌کنند گران کردن بنزین، نفت، ارز و ... هنر است.

 وظیفه دولت‌ها ارزانی است
کد خبر: 603555
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۳ ۱۲:۲۰:۰۸

 محمدرضا واعظ مهدوی، نظریه پرداز اقتصاد سلامت و معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که برای کاهش هزینه های بهداشت و درمان شهروندان چه باید کرد، گفت: در حوزه سلامت بر خلاف سایر حوزه ها، حتی از سوی اقتصاددانان معتقد به سرمایه داری، وجود نابرابری ها قابل قبول نیست لذا دولت ها باید شرایطی را ایجاد کنند که افراد به خاطر نداشتن پول از خدمات درمانی محروم نشوند چون پرداخت هزینه های درمان اختیاری نیست. یکی از تدابیر لازم، تقدم بهداشت بر درمان است یعنی کاری کنیم که مردم بیمار نشوند. این مسائل در کشور ما در زمان وقوع انقلاب به شکل خوبی اجرا شد. ساخت۱۵ هزار خانه بهداشت، استخدام ۱۶ تا ۱۷ هزار بهورز، واکسیناسیون گسترده، خدمات وسیع به مادران باردار و ساخت مراکز بهداشتی و درمانی از جمله این اقدامات بود. لذا بودجه و امکانات نیز باید در همین حوزه توزیع شوند اما متاسفانه هرم بودجه ریزی ما بر خلاف تلاش های خیلی خوبی که پس از انقلاب رخ داد، برعکس شده یعنی هم اکنون کمترین بودجه به پیشگیری، آموزش و بهداشت و بیشترین بودجه به درمان اختصاص پیدا می کند.

به گزارش جماران، وی افزود: دومین اقدام، سیاست گسترش بیمه ها است یعنی وقتی فرد بیمار می شود، هزینه های خود را از طریق بیمه پرداخت کند. گام های خوبی در این زمینه در کشور ما برداشته شده به طوریکه کمتر از ۱۰ درصد جمعیت کشورمان فاقد بیمه هستند البته برخی داروها و خدمات درمان تحت پوشش بیمه ها قرار نمی گیرند یعنی به دلیل افزایش هزینه ها، بیمه ها در حال کاهش تعهدات خود هستند مثلا برای بیماری های خاص اقدامات کافی صورت نگرفته است بنابراین دولت باید روی این حوزه برنامه ریزی و اصلاح کند و بودجه و اعتبارات بخش بهداشت و درمان را در شرایط تورمی فعلی افزایش دهد تا لااقل مردم برای هزینه داروی خود مقروض نشوند. پیشنهاد ما این است همانطور که مجلس گذشته در سال ۱۳۹۲ یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را به بخش بهداشت و درمان تخصیص داد، امروز این یک درصد به دو درصد افزایش یابد و آن میزان اضافه شده را مشخصا برای افزایش پوشش بیمه ها بکار ببرد.

واعظ مهدوی در پایان گفت: توصیه دیگر ما این است که دولت از افزایش هزینه ها اجتناب کند. وظیفه دولت ها ارزانی است اما متاسفانه امروزه دولت ها فکر می کنند گران کردن بنزین، نفت، ارز و ... هنر است لذا نظریه دولت مخدوش شده است. ما دعا می کنیم دولت های جمهوری اسلامی از سبقت گرفتن در گران کردن کالاها دست بردارند و بدانند منافع ملی در رفاه و آسودگی مردم است. ما یک زمانی به دنبال مدل هایی بودیم که رابطه مالی پزشک و بیماران به حداقل برسد. پزشکان ما نباید اصلا دغدغه این را داشته باشد که بیمار پول دارد یا نه! او باید خدمات را ارائه کند و بیمه هم هزینه ها را پرداخت کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها