گاندی ترکیه بر علیه رجب اردوغان؛ او کیست؟

زمانی که «انیس بربراوغلو» معاون رسانه‌ای قلیچ‌داراوغلو که مدت‌هاست هدف حملات اردوغان قرار دارد، به ۲۵ سال حبس به اتهام جاسوسی محکوم شد، قلیچ‌داراوغلو یک راهپیمایی اعتراضی ۴۵۰ کیلومتری از استانبول به آنکارا را آغاز کرد و بسیاری از طرفدارانش هم او را همراهی کردند. این اقدام او را در اذهان عمومی به عنوان یکی از چهره‌های اپوزیسیون ثبت کرد.

گاندی ترکیه بر علیه رجب اردوغان؛ او کیست؟
کد خبر: 601987
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۰۶:۰۱:۰۰

براساس نتیجه اولین نظرسنجی پس از اعلام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در ترکیه، حزب عدالت و توسعه دیگر حزب اول نیست. بر اساس نتایج نظرسنجی انجام شده توسط پژوهشکده «پیار»، کمال قلیچداراوغلو، نامزد «ائتلاف ملت» ۵۷.۱ درصد و رجب طیب اردوغان، نامزد «ائتلاف مردمی» ۴۲.۹ درصد آرای مردمی را دارا هستند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، در این نظرسنجی، از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که «اگر انتخابات سراسری روز یکشنبه برگزار شود به کدام حزب سیاسی رأی می‌دهید؟» بر اساس نتایج این نظرسنجی، حزب مردم جمهوری‌خواه به ریاست کمال قلیچداراوغلو ۳۲.۳ درصد، حزب عدالت و توسعه، ۳۰.۸ درصد، حزب دموکراتیک خلق ۱۱.۶ درصد، حزب خوب ۸.۳ درصد، حزب حرکت ملی ۷.۱ درصد ، حزب آینده من ۳.۷ درصد، حزب دوا ۲.۱ درصد، حزب ترکیه مستقل ۱.۸ درصد و بقیه ۲.۳ درصد آرای مردمی را به دست آورده‌اند.

اگرچه پیش از از وقوع زلزله هم جایگاه و نفوذ سیاسی اردوغان دچار لغزش و ریزش شده بود، با اینحال ناظران تاکید دارند که وی می‌توانست کماکان در انتخابات پیش رو قدرت را همچنان برای خود و حزب متبوعش حفظ کند. اما باید اردوغان را بدشانس دید که در مهم‌ترین و حساس‌ترین برهه سیاسی در آستانه انتخابات وقوع زلزله به مثابه گسلی بین اردوغان و جامعه ترکیه عمل کرد. 

به موازات افول اردوغان در نزد افکار عمومی، اپوزیسیون ترکیه پس از مشاجره فراوان بالاخره هفته گذشته کمال قلیچ‌داراوغلو را به عنوان نماینده خود برای رقابت با رجب طیب اردوغان در انتخابات آتی برگزید که این مسئله کار را برای رئیس جمهوری فعلی ترکیه برای تداوم قدرتش سخت تر از هر زمان دیگری کرده است. با اتحاد مجدد در جبهه رقیب نهایتا کمال قلیچ‌داراوغلو، رهبر بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه (حزب مردم جمهوری‌خواه)، نماینده ائتلاف شش حزب اپوزیسیون این کشور در رقابت با رجب طیب اردوغان در انتخابات ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) خواهد بود. تقویم انتخاباتی از ۱۰ مارس آغاز شده و کمال قلیچ‌داراوغلو نامزدی‌اش را دوشنبه (۶ مارس) اعلام کرد.

در سال‌های گذشته از قلیچ‌داراوغلو به عنوان معادل مهاتما گاندی در سیاست امروز ترکیه یاد شده است. گاهی او را «گاندی کمال» یا «گاندی ترکیه» می‌نامند. رویترز در گزارشی دلیل این نام‌گذاری را شباهت ظاهری او به مهاتما گاندی معرفی کرد که او هم فردی ریز اندام بود. پولیتیکو نیز در گزارشی نوشت که سبک و سیاق سیاستمداری او مانند گاندی «افتاده و فروتن» است. حزب چپ‌گرای میانه‌روی مردم جمهوری‌خواه که او ریاستش را برعهده دارد، توسط «مصطفی کمال آتاتورک» بنیان‌گذار ترکیه مدرن تاسیس شد و قدیمی‌ترین حزب سیاسی این کشور است.

جان دوندار، روزنامه‌نگار تبعیدی ترکیه و دبیر سابق روزنامه «جمهوریت» که از ۲۰۱۶ در آلمان زندگی می‌کند در ۲۰۱۷ در مقاله‌ای در واشنگتن‌پست نوشت که انتخاب عنوان گاندی برای قلیچ‌داراوغلو که از ۲۰۱۰ آغاز شده، بیش از آنکه از شباهت او به انقلابی‌گری یا پیشینه گاندی ربط داشته باشد، صرفا از شباهت ظاهری‌اش به این انقلابی هندی ناشی می‌شود.

زمانی که «انیس بربراوغلو» معاون رسانه‌ای قلیچ‌داراوغلو که مدت‌هاست هدف حملات اردوغان قرار دارد، به ۲۵ سال حبس به اتهام جاسوسی محکوم شد، قلیچ‌داراوغلو یک راهپیمایی اعتراضی ۴۵۰ کیلومتری از استانبول به آنکارا را آغاز کرد و بسیاری از طرفدارانش هم او را همراهی کردند. این اقدام او را در اذهان عمومی به عنوان یکی از چهره‌های اپوزیسیون ثبت کرد.

جان دوندار در مقاله‌اش در ۲۰۱۷ نوشت: برخی این راهپیمایی او را با «رژه نمک» ۳۸۵ کیلومتری گاندی در ۱۹۳۰ مقایسه می‌کنند که در اعتراض به سلطه بریتانیا بر نمک هند برگزار شد. راهپیمایی گاندی به بازداشت کوتاه مدت ۶۰ هزار شرکت‌کننده منجر شد که در نهایت همه آن‌ها آزاد شدند. اما در ترکیه ۲۰۰ هزار تن زندانی داریم و همه ۳۷۲ زندان این کشور تکمیل ظرفیت هستند.

پایگاه خبری ایندین اکسپرس در بخشی از گزارش خود برای معرفی کمال قلیچ‌داراوغلو به برگ های برنده این چهره سیاسی در برابر اردوغان اشاره می کند و در همین باره می نویسد: «او (کمال قلیچ‌داراوغلو) علاوه بر حزب خود، از حمایت پنج اپوزیسیون اصلی ترکیه هم برخوردار است. در ششم مارس این شش حزب بالاخره توافق کردند که قلیچ‌داراوغلو را به عنوان نماینده ائتلاف میز شش نفره در برابر اردوغان انتخاب کنند.»

قلیچ‌داراوغلو پس از اعلام نامزدی خود گفت: «ما ترکیه را با رایزنی و ازخودگذشتگی رهبری خواهیم کرد. ما در کنار هم حاکمیت اخلاق و عدالت را برپا می‌کنیم.» تحلیلگران بر این باورند که شرایط اقتصادی بد ترکیه که شاهد کاهش شدید ارزش لیر بوده و وضعیت ناخوشایند رسیدگی به زلزله اخیر که آمار کشته‌هایش به ۵۰ هزار تن نزدیک شده، می‌توانند قلیچ‌داراوغلو را در این انتخابات یاری دهند.

رویترز هم در مقاله‌ای نوشت که مخالفان قلیچ‌داراوغلو می‌گویند که او توانایی اردوغان در به حرکت درآوردن مردم و جذب مخاطبان را ندارد و چشم‌انداز شفافی هم از دوران پسا-اردوغان ارائه نکرده، اما حامیانش تاکید دارند که او یک بروکرات اخلاق‌مدار و مردی صادق است.


 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها