جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی:

وظیفه حاکمیت است بستر قانونی اعتراض مردم را فراهم کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: مردم حق دارند اعتراض کنند اما باید بدانند هر اعتراضی در چارچوب حفظ حاکمیت، قانون، اخلاق، عرف و امنیت کشور ممکن است و حاکمیت هم وظیفه دارد بستر قانونی راهپیمایی و اعتراض قانونی مردم را فراهم کند تا کار به چالش خیابانی نکشد.

وظیفه حاکمیت است بستر قانونی اعتراض مردم را فراهم کند
کد خبر: 576057
|
۱۴۰۱/۰۷/۰۹ ۱۰:۱۱:۴۵

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر این‌که افراد کم‌گناه و بی‌گناهی که در حوادث اخیر کشور بازداشت شده‌اند باید از عناصر اصلی اغتشاشات تفکیک شوند، گفت: در هر کشوری هنگامی که حوادث تلخی مانند حوادث اخیر کشور ما رخ می‌دهد برای برقراری نظم و امنیت، پلیس و نیروهای امنیتی طبیعتا اقدام به بازداشت افراد شاخص حاضر در اغتشاشات می‌کنند اما اکنون لازم است بعد از بازجویی و بررسی‌های اولیه تفکیکی بین افراد تشکیلاتی و ضدانقلاب با مردم معترض عادی اتفاق بیفتد که قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش ایلنا،  بخش هایی از گفت و گوی رحیمی جهان آبادی را در ادامه می خوانید:

*باید بین کسانی که خط‌دهنده اغتشاشات هستند و به طور سازمان‌یافته و مرتب با گروهک‌ها و تشکیلات ضد‌انقلاب و تجزیه‌طلب همکاری نموده و اقدامات ضدامنیتی انجام می‌دهند تفکیکی با کسانی که از سر هیجانات و طرح مطالبات و خواسته‌های خود وارد این عرصه شدند و هیچ ارتباطی با تشکیلات ضدانقلاب ندارند و به اصطلاح انگیزه خاص ضد‌امنیتی ندارند، صورت گیرد.

*به اعتقاد من با افرادی که سوءسابقه ندارند و از اعضای تشکیلات ضدانقلاب نیستند نباید اقدام و برخوردهای قضایی و امنیتی تند انجام شود. زیرا این افراد شهروند عادی جامعه هستند و اعتراضات و خواسته‌هایی را بیان کرده‌اند و اگر کار به اغتشاش کشیده باید آسیب‌شناسی کنیم چه شیوه‌های قانونی برای طرح مطالبات مردم وجود دارد که استفاده نکرده‌ایم.

*اما در مورد افرادی که دارای ارتباط و سازماندهی تشکیلاتی هستند و اقدام علیه امنیت کشور، ماموران نیروی انتظامی و امنیتی انجام می‌دهند و یا به نحوی می‌خواهند اعتراضات مردمی را به ساختار‌شکنی علیه نظام و به سمت تخریب،‌ اغتشاش و آشوب سوق دهند، باید با آنها برخورد قضایی لازم صورت گیرد. 

*حتما در کمیسیون امنیت ملی و صحن جلساتی را با مسئولان امنیتی و انتظامی  برگزار می‌کنیم همه تحولات اخیر و‌ وقایع و آمارها بررسی خواهد شد. اما توجه داشته باشیم در هر کشوری حوادثی که از این دست رخ می‌دهد معمولا کسانی که با موجودیت کشور و ملت مشکل دارند تلاش می‌کنند با رفتارهای ضدامنیتی و اخبار نادرست اهداف‌ خودشان را داشته باشند.

*کشورهای غربی هم دنبال چنین حوادثی در ایران هستند تا بر فشار افکار عمومی دامن بزنند و مترصد‌ هستند، حادثه‌ای از این دست رخ دهد تا بتوانند با جنگ رسانه‌ای و خبرسازی اهداف خود را تامین کنند‌

*رسانه‌های داخلی ما باید منصفانه با این حوادث برخورد کنند‌ هم مطالبات به حق مردم را بشنوند هم‌پای درد دل قوای انتظامی و امنیتی و مدیران سیاسی کشور بنشینند، این ارتباطات بین رسانه‌ها و مردم و بخش‌های قوه‌قضائیه و امنیتی برقرار شود تا واقعیت‌ها بیان شود. این‌گونه هم خواسته‌ها و مطالبات به حق مردم بیان می‌شود و هم این‌که اجازه داده نمی‌شود رسانه‌های غربی هر خبرسازی و آمارسازی را با حوادث کشور انجام دهند. 

*مجلس از آغاز این حوادث پیگیری‌ها را انجام داده و تلاش می‌شود تا هم حرف مردم شنیده شود و هم اغتشاشات جمع شود و به کشور و مردم آسیب بیشتری وارد نشود.

*اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص دستگیری‌‌ها و ابعاد حوادث انجام می‌شود و پرونده خانم امینی که در دست رسیدگی است هم با دقت در مجلس تعقیب و بررسی خواهد شد.

*هم از قوای انتظامی و قضایی و هم از مردم توقع می‌رود برای حفظ آرامش کشور اقدامات و تصمیمات عاقلانه، منصفانه و عادلانه  داشته باشند،  خواسته‌ها، حرف‌ها و مطالبات مردم باید شنیده شود مردم حق دارند اعتراض کنند اما باید بدانند هر اعتراضی در چارچوب حفظ حاکمیت، قانون، اخلاق، عرف و امنیت کشور ممکن است و حاکمیت هم وظیفه دارد بستر قانونی راهپیمایی و اعتراض قانونی مردم را فراهم کند تا کار به چالش خیابانی نکشد؛ همه ما باید بدانیم حفظ کشور به درک متقابل نیازمند است. 

*مردم حرف و مطالباتی دارند که باید شنیده شود حال چه در قالب انتقادات باشد چه اعتراضات و راهپیمایی، باید به خواسته‌های ملت توجه کنیم و در تلاش باشیم در چارچوب قانون و توان کشور آن‌ها را برآورده و برطرف کنیم اما از طرف دیگر از مردم این توقع می‌رود بین اغتشاش و اقدامات ضدامنیتی معاندان، سلطنت‌طلب‌ها، تجزیه‌طلب‌ها و منافقین که هزار و یک دشمنی با ایران دارند خودشان را تفکیک نمایند و ابزار این گروهک‌ها نشوند چون ملت صاحب اختیار ما هستند اما با منافق و تجزیه‌طلب و‌ گروهک‌های مسلح تعارف نداریم .

*نیروهای انتظامی و امنیتی از همین ملت هستند، آن‌هایی که در کوچه و خیابان شعار می‌دهند هم بچه‌ها و فرزندان این ملت هستند نمی‌خواهیم هیچ آسیبی به طرفین برسد و باید تلاش کنیم به سمتی برویم که  مردم خواسته‌های خودشان را در فضای آرام‌تر به گوش مسئولان برسانند و مسئولان هم تلاش کنند فهم و درک و ظرفیت شنیدن حرف ملت را داشته و برای حل این مشکلات اقدام کنند تا عده‌ای نتوانند با سوءاستفاده از مشکلات کشور آسیبی به ملت وارد کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها