کد خبر: 603864
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۵ ۱۴:۳۰:۰۷
| |

کشورهای نوردیک به دنبال ایجاد دفاع هوایی مشترک

فرماندهان نیروی دفاع هوایی از کشورهای فنلاند، نروژ، سوئد و دانمارک اعلام کردند، توافقی را با هدف ایجاد یک نیروی دفاع هوایی متحد با هدف مقابله با روسیه امضا کرده‌اند.

کشورهای نوردیک به دنبال ایجاد دفاع هوایی مشترک
کد خبر: 603864
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۵ ۱۴:۳۰:۰۷

در این نامه آمده است، هدف این است که بتوانیم به طور مشترک بر اساس روش‌های شناخته شده عملیات تحت ناتو عمل کنیم.

به گزارش ایسنا، فرماندهی نیروی هوایی دانمارک گفت، این اقدام از سوی این کشورها برای ادغام نیروهای هوایی در نتیجه حمله ۲۴ فوریه سال گذشته میلادی روسیه به اوکراین انجام شده است.

وی افزود، یگان مشترک ما را می‌توان با یک کشور بزرگ اروپایی مقایسه کرد.

این مقام ارشد دفاعی دانمارک ادامه داد: می‌خواهیم ببینیم که آیا می‌توانیم نظارت بر حریم هوایی خود را بیشتر ادغام کنیم و آیا می‌توانیم از داده‌های راداری سیستم‌های نظارتی یکدیگر و به طور جمعی استفاده کنیم یا خیر. تا به امروز این کار را انجام نداده‌ایم.

نروژ ۵۷ فروند جنگنده اف-۱۶ و ۳۷ فروند جنگنده اف-۳۵ دارد و ۱۵ جنگنده اف-۳۵ دیگر هم سفارش داده است.

فنلاند هم ۶۲ فروند جنگنده اف/ای هورنت دارد و ۶۴ فروند جنگنده اف-۳۵ هم سفارش داده و دانمارک هم ۵۸ فروند جنگنده اف-۱۶ دارد و ۲۷ فروند جنگنده اف-۳۵ سفارش داده است.

سوئد نیز بیش از ۹۰ جنگنده گریپنز دارد.

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از این جنگنده‌ها قرار است عملیاتی شوند.

امضای این توافق در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان در روزهای گذشته با حضور ژنرال "جیمز هکر"، رئیس فرماندهی هوایی ناتو انجام شد که مسئول نیروی هوایی آمریکا در منطقه است.

سوئد و فنلاند سال گذشته میلادی درخواست عضویت در ناتو را ارائه کردند. اما این روند در پی مخالفت‌هایی از سوی ترکیه و همچنین مجارستان اجرایی نشده است.

فرماندهان نیروی هوایی کشورهای نوردیک نخستین گفت‌وگوی خود را درباره همکاری نزدیک در نشستی که در نوامبر سال گذشته میلادی در سوئد برگزار شد، مطرح کردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها