کد خبر: 603842
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۵ ۱۲:۲۶:۵۵
| |

نخست وزیر اسبق قطر:

عراق نیازمند «یک دیکتاتور عادل مانند صدام حسین» بود

نخست‌وزیر پیشین قطر اظهاراتی جنجالی درباره سهم کشور‌های شورای همکاری در تجاوز سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق بر زبان آورد که با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

عراق نیازمند «یک دیکتاتور عادل مانند صدام حسین» بود
کد خبر: 603842
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۵ ۱۲:۲۶:۵۵

مصاحبه اخیر «حمد بن جاسم» نخست وزیر اسبق قطر با شبکه بی‌بی‌سی که طی آن فاش کرد؛ کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس در جریان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، از حمایت از نیرو‌های آمریکایی خودداری نکردند و نیز تاکیدش بر این‌که عراق نیازمند «یک دیکتاتور عادل مانند صدام حسین» بود و همچنین افشای طرح ابتکاری قطر برای جلوگیری از حمله نظامی به عراق، با جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

وی در مصاحبه با شبکه انگلیسی بی‌بی‌سی گفت: «ایالات متحده زمانی که تصمیم گرفت پس از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، این کشور را ترک کند، متقاعد شده بود که خروجش باعث ایجاد شکاف می‌شود و حضور عربی باید آن را جبران کند».

به گزارش فارس، بخش هایی از گفت و گوی حمد بن جاسم را در ادامه می خوانید:

  • کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس در زمان حمله آمریکا به عراق و سرنگونی نظام صدام، تامین حمایت از نیرو‌های آمریکایی را رد نکردند.
  • حمله صدام به کویت قابل بخشش نیست،  به همان میزان، اشغال عراق از سوی آمریکا قابل توجیه نیست، زیرا تنها به برکناری شخص صدام از قدرت ربط نداشت، بلکه عامدانه دولت عراق را ویران کرد.
  • کشور‌های عضو شورای همکاری از جمله قطر و عربستان سعودی در جریان حمله نیرو‌های آمریکایی به عراق برای سرنگونی صدام حسین، حمایت از نیرو‌های آمریکایی را رد نکردند و بیشتر موشک‌های کروز و هواپیما‌هایی که عراق را هدف حمله و بمباران قرار می‌دادند از کشور‌های حاشیه خلیج [فارس] شلیک می‌شدند.
  • همه کشور‌های حاشیه خلیج [فارس]از جمله عربستان سعودی و قطر از تصمیم اشغال عراق حمایت کردند و از کشور‌های ما موشک شلیک شد، تانک وارد شد، هواپیما پرواز کرد و عراق اشغال شد.
  • شخصا پیش از حمله آمریکا به عراق، به این کشور رفت و طرح ابتکاری قطر که مبتنی بر کناره گیری صدام از زندگی سیاسی و برگزاری انتخابات بود را ارائه کرد، اما جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا از مناقشه در خصوص این ابتکار عمل خودداری کرد و بر تصمیمش برای آغاز جنگ پافشاری کرد.
  • حتی او (صدام) از من سوال پرسید و گفت: من می‌فهمم که به کویت حمله کردم و می‌فهمم کویت می‌خواهد از ما انتقام بگیرد؛ اما شما و عربستان چرا؟ من گفتم که اول به شما گفتم که شما اگر این کار را علیه کویت انجام دهید، تنها روی کویت تاثیر نمی‌گذارد بلکه همه کشور‌های شورای همکاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و شما این کار را کردی، بنابراین شما برای ما به عنوان کشور‌های کوچک منطقه خطرناک شدید و به همین دلیل باید در روند حل این مشکل با کناره‌گیری از صحنه سیاسی همکاری کنید تا عراق حفظ شود.
  • عراق صرف‌نظر از این‌که سنی یا شیعه باشد، یک کشور عربی است و بخش مهمی از جهان عرب به شمار می‌رود و نیازمند دیکتاتوری عادل! مانند صدام حسین بود.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها