موافقت پارلمان سوئد با پیوستن این کشور به ناتو

پارلمان سوئد رسما به پیوستن به این ائتلاف نظامی رای مثبت داد.

موافقت پارلمان سوئد با پیوستن این کشور به ناتو
کد خبر: 603549
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۳ ۱۲:۰۲:۳۰

با گذشت یک سال پس از درخواست دولت استکهلم برای عضویت در ناتو، پارلمان سوئد رسما به پیوستن به این ائتلاف نظامی رای مثبت داد.

به گزارش ایسنا، این طرح با ۲۶۹ رای موافق، ۳۷ رای مخالف و ۴۳ رای ممتنع در پارلمان سوئد به تصویب رسید.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد پس از این رای‌گیری در توئیتی نوشت: به دنبال رای مثبت پارلمان سوئد به عضویت این کشور در ناتو، تصمیم تاریخی اتخاذ شد. سوئد امن‌تر و ایمن‌تر خواهد شد و ما یکی از تامین‌کنندگان امنیت برای ائتلاف ناتو خواهیم بود.

این رای بیشتر تشرفاتی بود چرا که دولت سوئد در مه سال ۲۰۲۲ میلادی تصمیم گرفت تا درخواست عضویت در ناتو را ارائه کند و این ائتلاف نظامی نیز در ژوئیه همان سال پروتکل‌های الحاق سوئد را تایید کرد. با این حال، پیش از آنکه سوئد بتواند به ناتو ملحق شود، تمامی دیگر اعضای ناتو نیز باید درخواست عضویت این کشور را تایید کنند که هنوز به هیچ وجه قطعیت ندارد.

پیش از آغاز جلسه رای‌گیری، بیلستروم در جریان سخنرانی در پارلمان گفت: ما قادر خواهیم بود تا پیش از نشست ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی که قرار است ژوئیه سال جاری میلادی برگزار شود، به عضویت ناتو درآییم.

با این حال، این مساله به ترکیه و کنار گذاشتن مخالفتش با این الحاق بستگی دارد. در بین مسائل مختلف، آنکارا تاکید دارد که استکهلم به پناه دادن به تعدادی از "تروریست‌های" کرد که به گفته سوئد فعالانی هستند که پناهندگی دریافت کرده‌اند، ادامه می‌دهد. ترکیه همچنین خواستار عذرخواهی سوئد به خاطر سوزاندن کتاب مقدس قرآن در مقابل سفارتش شده که چندین تن از مقامات سوئدی آن را به عنوان آزادی بیان توجیه کرده‌اند.

بیلستروم تاکید کرد، امتناع ترکیه از تایید عضویت سوئد در ناتو، سیاست درهای باز این ائتلاف نظامی را زیر سوال می‌برد.

در سوئد تنها حزب چپ و سبزها علیه این طرح رای دادند.

دولت سوئد به تشدید درگیری‌ها در اوکراین به عنوان توجیهی برای کنار گذاشتن سیاست بی‌طرفی‌اش که از سال ۱۸۱۵ میلادی آن را حفظ کرده بود، اشاره کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها