کد خبر: 602760
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ۱۴:۴۲:۱۳
| |

خرید سوخو – ۳۵ از روسیه هنوز نهایی نشده است

یک مقام آگاه به مسائل نظامی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی تاکید کرد، موضوع خرید جنگنده در اولویت ایران نیست چراکه تهران ترجیح می دهد به جای سرمایه گذاری برای خرید جنگنده بر پهپاد سرمایه گذاری کند.

خرید سوخو – ۳۵ از روسیه هنوز نهایی نشده است
کد خبر: 602760
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ۱۴:۴۲:۱۳

پیگیری های دیپلماسی ایرانی حاکی از آن است که خرید جنگنده های سوخو – 35 و دیگر تسلیحات نظامی از روسیه هنوز قطعی نشده و صرفا در حد یک بررسی توسط کارشناسان نظامی ایران است. 

یک مقام آگاه به دیپلماسی ایرانی گفت که کارشناسان نظامی کشورمان در حال بررسی امکان خرید این تسلیحات هستند اما هنوز این موضوع نهایی نشده است.

وی افزود: «این تسلیحات به ویژه جنگنده های سوخو – 35 روسیه به زیرساخت های مناسب نیاز دارند که هنوز در کشور فراهم نشده اند و فراهم شدن آنها نیاز به زمان و سرمایه گذاری های تازه برای تامین این زیرساخت ها دارد که هنوز تصمیم نهایی بر سر آن اتخاذ نشده است.»

درباره امکان خرید این تسلیحات به لحاظ حقوقی نیز این مقام آگاه گفت: ایران بعد از لغو تحریم های بین المللی بر اساس قوانین بین المللی توانایی خرید تسلیحات لازم از جمله جنگنده های سوخو – 35 ودیگر سلاح های مورد نیازش را دارد. ایران می تواند از هر کشوری از جمله روسیه و چین تسلیحات مورد نیاز خود را در هر سطحی که نیاز خود می بیند، تامین کند. همچنین روسیه نیز مشکلی با خرید این تسلیحات توسط ایران ندارد و حتی از انجام این خرید استقبال هم می کند.

در همین رابطه یک مقام آگاه در هواپیمایی نیز به دیپلماسی ایرانی گفت که جنگنده های روسی به نگهداری ویژه نیاز دارند. تجربه هایی که از جنگنده های سابق روسیه در کشور داشتیم به ما نشان دادند که به دلیل سیستم های ویژه جنگنده های روسی نگهداری آنها چندان کار آسانی نیست. همچنین بومی سازی آنها یا نسخه برداری از قطعات آنها نیز به راحتی میسر نیست. این مساله سبب شده است تا کارشناسان نظامی ما نسبت به خرید جنگنده های روسی تردید داشته باشند. با وجود اینکه شکی نیست جنگنده های روسی بسیار پیشرفته هستند و حتی برخی از انواع آنها از جنگنده های مشابه غربی هم پیشرفته ترند. 

وی تاکید کرد، در حال حاضر کارشناسان می گویند علی رغم مشکلات موجود بر سر خرید تسلیحات، با این حال باز هم بهتر است که بر مدرن سازی جنگنده های بومی داخلی تمرکز داشته باشیم. متخصصان ایرانی به رغم سختی های بسیار توانسته اند تجربه های خوبی در این زمینه داشته باشند و پیشرفت های بسیاری در زمینه به روزرسانی و ساخت جنگنده های بومی ایرانی داشته اند.

طی روزهای اخیر خبر خرید تسلیحاتی پیشرفته ایران از روسیه از جمله جنگنده های روسی سوخو – 35 بازتاب وسیعی در رسانه ها از جمله رسانه های غربی و منطقه ای داشته است. 

این در حالی است که یک مقام آگاه به مسائل نظامی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی تاکید کرد، موضوع خرید جنگنده در اولویت ایران نیست چراکه تهران ترجیح می دهد به جای سرمایه گذاری برای خرید جنگنده بر پهپاد سرمایه گذاری کند.

وی تاکید کرد، ایران در تولید پهپاد پیشرفت های بسیار خوبی داشته و توانسته به خوبی امتحان پس دهد و شهرت جهانی کسب کند. حتی دشمنان ایران نیز معترفند که پیشرفت ایران در تولید پهپاد چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ کمیت بسیار پیشرفت داشته است. 

این فرد همچنین گفت که هزینه تولید پهپاد بسیار ارزانتر از جنگنده است و در عین حال از تکنولوژی به روزی برخوردار است که در مجموع باعث می شود برای ایران به صرفه تری باشد.

وی درباره این که گفته می شود نبود زیرساخت برای جنگنده های پیشرفته روسی یکی از دلایل خودداری از خرید آنها توسط ایران است نیز گفت: تامین زیرساخت ها چندان سخت نیست، هواپیماهای روسی و غیرروسی هم ندارد، مساله اولویت است که ایران هنوز خرید جنگنده را با وجود هزینه های مختلف سیاسی و اقتصادی، در اولویت قرار نداده است. درصورتی که روزی تصمیم بگیرد که زیرساخت های خرید جنگنده را فراهم کند به سرعت می تواند این کار را انجام و در این زمینه مشکلی نخواهد داشت. این موضوع زیاد هم هزینه ساز نیست چرا که زیرساخت های لازم برای ایران فراهم است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها