اختصاصی «اعتمادآنلاین»:

نتانیاهو از ایران گفت، بلینکن از فلسطین

نخست‌وزیر رژیم اسرائیل نتوانست ایران را به محور دیدار با مقام‌های کابینه جوبایدن تبدیل کند.

نتانیاهو از ایران گفت، بلینکن از فلسطین
کد خبر: 594868
|
۱۴۰۱/۱۱/۱۳ ۰۹:۳۰:۰۰

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز سه‌شنبه در بیت المقدس با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با پایان سفر سه روزه بلینکن به منطقه دیدار کرد. گالانت، مانند نخست‌وزیر رژیم اسرائیل بنیامین نتانیاهو، در این نشست بر روی چالش‌های امنیتی که اسرائیل با آن مواجه است، تمرکز کرد: در درجه اول ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه.

به گزارش اعتمادآنلاین، سایت خبری – تحلیلی المانیتور در ادامه این مطلب می‌نویسد: یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل که نخواست نامش فاش شود به ما گفت: برای اولین بار پس از یک بازه زمانی طولانی، اسرائیل و ایالات متحده در مورد کمپین متوقف کردن  برنامه هسته‌ای ایران در یک صفحه قرار دارند. این یک تراژدی است که ما مجبوریم در این زمان با مسائل کمتر مهم دست و پنجه نرم کنیم. ذهن ما درگیر مسائل ایران است اما پاهایمان در سیلوان گیر کرده است.( اشاره به محله ای در شرق قدس که شاهد خشونت بالای فلسطین و اسرائیل است.)

نگرانی ایالات متحده در مورد تشدید خشونت‌های اخیر میان اسرائیل و فلسطین، یکی از موارد کلیدی در دیدارهای متوالی مقامات ارشد دولت بایدن، از جمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، بیل برنز، مدیر سیا و بلینکن در 10 روز گذشته بود. بنا بر گزارش ها، این سه مقام همچنین در گفتگوهای خود با نتانیاهو و سایرین نسبت به اقدامات تسریع شده دولت جدید برای تصویب یک بازنگری قضایی و حقوقی بحث برانگیز که منتقدان آن را حمله به پایه های دموکراتیک اسرائیل می دانند، ابراز نگرانی کردند.  

این مقام امنیتی اسرائیلی به المانیتور گفت: «امریکا به عنوان متحد اصلی ما تهدید ایران را همانطور که ما می‌بینیم درک کرده و ما در این شراط به جای تمرکز بر این مساله  باید زمان و انرژی  خود را روی مسائل فلسطینی و حقوقی تلف کنیم.»

گزارش‌ها در روزهای اخیر حاکی از چندین حمله به اهداف ایرانی از جمله حمله روز شنبه به تاسیسات نظامی در شهر اصفهان بود. در ابتدا، الحدث متعلق به عربستان سعودی گفت که واشنگتن در این حمله شرکت داشته اما این ادعا بلافاصله توسط مقامات آمریکایی رد شد. روز دوشنبه، مقامات آمریکایی به وال استریت ژورنال گفتند که آنها مشکوک هستند که اسرائیل این حمله را انجام داده است. گفته می شود که این حمله توسط چند پهپاد انجام شده و ظاهراً یک کارخانه تولید موشک های دوربرد را هدف قرار داده است.  بر اساس گزارش رسانه های خارجی، پهپادها مانند حملات مشابه از داخل ایران پرتاب شده اند. منابع اطلاعاتی به نیویورک تایمز گفتند که این حمله کار سازمان اطلاعات اسرائیل _موساد_بوده است.

روز بعد از حمله اصفهان، دو حمله دیگر علیه اهداف ایرانی، این بار در امتداد مرز عراق و سوریه انجام شد. این حملات به طور گسترده به اسرائیل نسبت داده می شد که البته صحت و سقم این ادعاها تایید نشده است.  اینکه آیا این حملات اخیر نشانه تشدید جنگ اعلام نشده بین اسرائیل و ایران است یا خیر، هنوز مشخص نیست و باید منتظر ماند.

کاهش شانس احیای برجام در یک سال گذشته منجر به کنار گذاشته شدن اختلافات اساسی بین دو متحد یعنی اسرائیل و ایالات متحده درباره ایران شد.  اسرائیل مدت‌ها تلاش کرده بود که از تجدید توافق برجام جلوگیری کند.

یک مقام ارشد دفاعی اسرائیل به شرط ناشناس ماندن با المانیتور درباره تلاش های آمریکا برای توقف توان هسته ای ایران گفت و گو کرد: « آمریکایی‌ها قاطع‌تر و مصمم‌تر شده اند  و مایلند که لحن و فعالیت‌های خود را تغییر دهند تا به ایران هشدار دهند که پیشرفت‌اش به سمت توانایی بیشتر هسته‌ای بدون چالش نخواهد بود. »

این مقام اسرائیلی به مانور نظامی مشترک اسرائیل-آمریکا در هفته گذشته و بیانیه دو طرف پس از این رزمایش و همچنین تماس‌هایی که در خصوص ایران در پایتخت‌های مختلف جهان برگزار می‌شود، اشاره کرد.رزمایش آمریکا و اسرائیل به عنوان بزرگترین رزمایش بین دو متحد توصیف شده است. مقامات اسرائیلی می گویند  این رزمایش برای آزمایش آمادگی دو طرف برای حمله موشکی دوربرد و تقویت پیوندهای عملیاتی به منظور مقابله با تهدیدات منطقه ای طراحی شده بود.

به گزارش تایمز اسرائیل، ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا که در رزمایش هفته گذشته در اسرائیل حضور داشت، در رابطه با این رزمایش مشترک گفته بود: "امروز، مشارکت بین سنتکام و ارتش اسرائیل  قوی‌تر شده و همچنان در حال رشد است. مشارکت ما ستون اصلی تعهد ما برای گسترش همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای است."

یک منبع دیپلماتیک سابق به المانیتورمی‌گوید که سفر کوریلا و دعوت از فرمانده جدید ارتش اسرائیل برای بازدید از ناو هواپیمابر ایالات متحده، بخشی از مشوقی است که ایالات متحده برای اسرائیل در نظر گرفته است. این منبع دیپلماتیک در ادامه می‌گوید: «مشکل این است که سیاست معروف چماق و هویج ، چماق هم دارد.  آمریکایی‌ها فشار شدیدی بر اسرائیل به دلیل مسئله فلسطین و به همان اندازه فشار سنگینی بر برخی اقدام های حقوقی و قضائی در دست اجرای دولت نتانیاهو وارد می کنند چرا که این اقدم آخر را تهدیدی برای دموکراسی اسرائیل می‌دانند.  ما با آنها در مورد ایران و عربستان سعودی صحبت می کنیم، در حالی که آنها می خواهند در مورد جنین و شیرین ابواکله ( خبرنگار الجزیره که توسط اسرائیلی ها کشته شد)  و دموکراسی با ما صحبت کنند. »

این اختلاف به وضوح در کنفرانس خبری مشترک بلینکن و نتانیاهو در روز دوشنبه منعکس شد. آنتونی بلینکن فهرستی از علایق مشترک از جمله ایران را علامت زد و سپس در مقابل دوربین ها درس دموکراسی به نتانیاهو داد. بلینکن  با اشاره به ارزش های مشترک امریکا و اسرائیل گفت: «این شامل حمایت ما از اصول و نهادهای اصلی دموکراتیک، از جمله احترام به حقوق بشر، اجرای برابر عدالت برای همه، حقوق برابر گروه‌های اقلیت، حاکمیت قانون، مطبوعات آزاد، جامعه مدنی قوی است».  او با اشاره به تظاهرات گسترده اخیر اسرائیل در حمایت از دموکراسی و علیه سیاست های دولت راستگرا و افراطی نتانیاهو خاطرنشان کرد: «نشاط جامعه مدنی اسرائیل اخیراً به طور کامل به نمایش گذاشته شده است».

هنوز خیلی زود است که مشخص شود این فشار ایالات متحده چقدر در تعدیل سیاست های نتانیاهو که تهدیدی برای دموکراسی خوانده میشود موثر است.  نتانیاهو با شرایط مبهم سختی روبه رو شده است. شاید سخت تر ومبهم تر از 2009 زمانی که هم او و هم باراک اوباما قدرت را همزمان در اسرائیل و ایالات متحده در دست داشتند. در آن زمان ایالات متحده از کمپین اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران در ازای عقب نشینی اسرائیل از برخی ساخت و سازها در شهرک‌های کرانه باختری حمایت کرد.

این روزها معامله «اصفهان در ازای سیلوان» مطرح است. تفاوت بین آن زمان و اکنون ساده است: در آن روزها، نتانیاهو یک رهبر نسبتاً بی خیال بود. او امروز به اتهام فساد و در گیرودار مبارزه برای آزادی شخصی و آینده سیاسی خود تحت تعقیب قضایی قرار دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها