کد خبر: 604566
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۰ ۱۷:۳۰:۱۲
| |

شتاب روند ساخت خط لوله گاز صلح

پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان که بیش از ۱۰ سال به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران و اقتصاد ناپایدار پاکستان متوقف شده بود،احیا شد.

شتاب روند ساخت خط لوله گاز صلح
کد خبر: 604566
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۰ ۱۷:۳۰:۱۲

 پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان که بیش از 10 سال به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران و اقتصاد ناپایدار پاکستان متوقف شده بود، با آغاز تلاش‌های دیپلماتیک این کشور که با کمبود انرژی مواجه است، احیا شد.

به گزارش تسنیم، پس از اینکه ایران اعلام کرد ممکن است این پرونده را به دیوان بین‌المللی داوری ببرد، پاکستان به سرعت برای کاهش احتمال ضرر و زیان خود وارد عمل شد و تصمیماتی گرفت که قبلاً از آن اجتناب کرده بود.

علی رضا بوتا، وزیر نفت پاکستان به کمیته محاسبات عمومی (PAC) پارلمان این کشور اطلاع داد که اسلام آباد با نمایندگان ایالات متحده در مورد پروژه گاز صحبت کرده و از آنها خواسته است که یا تحریم ها علیه ایران را لغو کنند یا ضرری را که تهران به دلیل عدم ساخت این خط لوله در پاکستان متحمل شده است، جبران کنند.

بحران ناشی از تصمیم ایران برای استفاده از بند جریمه قرارداد خرید گاز (GSPA) که دو کشور در سال 2009 امضا کردند، دولت پاکستان را بر آن داشت تا در ماه گذشته میلادی یک هیئت رسمی به ایران اعزام کند.

هدف این بود که اوضاع را آرام کند و دولت ایران را متقاعد کند که از پاکستان برای گرفتن خسارات ناشی از قرارداد GSPA شکایت نکند. بر اساس این قرارداد، پاکستان موظف بود تا سال 2014 یک خط لوله به طول 781 کیلومتر از مرز ایران تا منطقه نوابشاه در استان سند احداث کند.

ایران قبلاً ساخت این خط لوله را در خاک خود که از منطقه اقتصادی انرژی پارس به طول بیش از 1100 کیلومتر کشیده شده، به پایان رسانده است. این خط لوله به ایرانشهر و بوشهر کشیده شده و سپس از فارس، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان عبور کرده است.

اما پاکستان بخشی از این خط لوله را که باید در خاک خود می‌ساخت، احداث نکرده است. تحریم‌های آمریکا علیه ایران، همکاری معنادار ایران و پاکستان را برای تأمین منافع متقابل سد کرده است. خطرات ژئوپلیتیکی نیز بانک‌های پاکستانی را برای تامین مالی این پروژه منصرف کرده است.

خط لوله گاز ایران-پاکستان IP که 2735 کیلومتر (1700 مایل) طول دارد و اغلب "خط لوله صلح" نامیده می شود، اولین بار در سال 1994، زمانی که هند نیز در این پروژه مشارکت داشت، مورد توجه قرار گرفت.

از زمان شروع این پروژه، مشکلات متعددی وجود داشته است که تکمیل آن را به تعویق انداخته است. پاکستان به شدت به این پروژه گاز طبیعی نیاز دارد چرا که با کمبود انرژی مواجه است.

در سال 2009، قرارداد خرید و فروش 25 ساله گاز برای ساخت خط لوله‌ای که از مرز ایران تا نوابشاه به فاصله 781 کیلومتر می‌رود، مورد مذاکره قرار گرفت. این خط لوله قرار بود 665 کیلومتر از استان بلوچستان پاکستان و 115 کیلومتر از استان سند عبور کند. این خط لوله بیش از 1100 کیلومتر در ایران از میدان گازی پارس تا منطقه مرزی پاکستان در بلوچستان کشیده شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها