بزرگترین مزایده تاریخ خصوصی‌سازی ایران نهایی شد

نهم آبان‌ماه گذشته بلوک ۱۲ درصدی شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس پس از سه روز رقابت نفس‌گیر در نهایت در قیمت یک‌هزار و ۸۵۱ تومان به فروش رسید و حالا رئیس سازمان خصوصی سازی از قطعی شدن این معامله خبر داده است.

بزرگترین مزایده تاریخ خصوصی‌سازی ایران نهایی شد
کد خبر: 584491
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۶ ۰۹:۵۴:۰۴

«حسین قربان‌زاده» اظهار داشت: روز گذشته ۳۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان حصه نقدی بزرگترین معامله تاریخ خصوصی سازی، توسط شرکت خریدار به حساب سپرده گذاری مرکزی واریز و بدین ترتیب معامله بلوک ۱۲ درصدی شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قطعی شد.

به گزارش ایرنا، وی افزود: فروش این سهام در راستای تکالیف بند الف تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ است که وظیفه سازمان خصوصی سازی است.

قربان‌زاده ادامه‌داد: البته همواره این دغدغه مورد توجه است که نباید در فروش سهام شرکت های دولتی نگاه درآمدی صرف داشت و به همین دلیل در این مزایده ابتدا اهلیت و صلاحیت متقاضیان شرکت در مزایده یعنی پالایشگاه نفت تهران و شرکت اهداف در کارگروه پایش اهلیت بررسی و مورد تایید قرار گرفت و در ضمن، ملاحظات بازار سرمایه نیز در نظر گرفته شد چنانکه اتفاقا فروش بلوکی این سهام بیش از سه برابر قیمت تابلو، رونق را به بازار سرمایه برگرداند.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: این تامین مالی غیر تورمی فقط محدود به امسال نیست و هر ۶ ماه یک‌بار تا چهار سال نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان از محل اقساط این معامله به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.

بر اساس‌ این گزارش، دوشنبه (۹ آبان‌ماه) بلوک ۱۲ درصدی شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با قیمت پایه یک‌هزار و ۳۹۷ تومان به ازای هر سهم، پس از سه روز رقابت نفس‌گیر و ۲۷۰ مرتبه تغییر قیمت، در نهایت در قیمت یک‌هزار و ۸۵۱ تومان به فروش رسید و ارزش کل شرکت از حدود ۸۲ هزار میلیارد تومان به حدود ۱۰۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان معادل ۲۰۰ درصد اضافه ارزش بلوکی رسید و بدین ترتیب، بزرگترین معامله تاریخ خصوصی‌سازی کشور به ثبت رسید. در همین راستا در مهلت ۲۰ روز کاری، حصه نقدی این معامله دیروز واریز و معامله قطعی شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها