کد خبر: 602900
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۷ ۱۶:۳۵:۴۷
| |

تبخال‌ها خطرناک‌اند؟

یک متخصص داخلی گفت: افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند همچون بیماری‌های دیابتی یا افرادی که دارو مصرف می کنند، در زمان های خاص ممکن است منجر به ویروس تبخال شوند.

تبخال‌ها خطرناک‌اند؟
کد خبر: 602900
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۷ ۱۶:۳۵:۴۷

کیوان الچیان، متخصص داخلی در گفتگو با رادیو سلامت با بیان این مطلب افزود: تبخال منشا ویروس هرپس سیمپلکس است که در بدن انسان ممکن است، وجود داشته باشد و یا با تغییرِ سیستم ایمنی فرد، افراد ممکن است دچار عارضه تب خال شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، گاهی وقت ها، تب خال در بسیاری از نواحی بدن از قبیل در دهان یا نواحی دیگری از پوست مثل گردن، دور مقعد و ... می تواند، عارض شود.

وی با بیان اینکه هرپس سیمپلکس، دو نوع هرپسی هستند که، هرپس سیمپلکس نوع ۱ که معمولاً زخم های تبخال را در لبها ایجاد می‌کند، بیان کرد: ویروسی که در اثر تماس با آلاینده ها می تواند ایجاد تبخال کند. افرادی که تبخال

دور دهان دارند، به تورم، درد و قرمزی مبتلا می شوند که گاهی تب مختصری هم می کنند. البته بید بدانیم که نباید تبخال را دستکاری کرد چرا که با دستکاری بیشتر می شود.

این متخصص داخلی با بیان اینکه اگر فرد در طول یک سال، بیشتر از شش بار مبتلا به تبخال شود، باید حتما به پزشک مراجعه کند تا درمان شود، ادامه داد: دور مقعد و ناحیه تناسلی هم تبخال ایجاد می شود. در رابطه های پرخطر، ریسک مبتلا شدن به تبخال بیش تر می شود، و همراه با درد، سوزش و تب ایجاد می شود؛ و با باید درمان های سیستماتیک درمان شود. همچنین باید از رفتارها و رابطه های پرخطر دوری کنند تا به این عارضه دچار نشوند.

وی در ادامه بیان کرد: افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند همچون بیماری های دیابتی یا افرادی که دارو مصرف می کنند، در زمان های خاص ممکن است منجر به ویروس تبخال شوند. استفاده از حوله های شخصی دیگران، این ویروس را ایجاد نمی کند. فقط تنها برای کسانی که دچار تبخال های تناسلی هستند، ایجاد می شود که باید از این نوع کارها پرهیز کنند.

الچیان با بیان اینکه ضعف در سیستم ایمنی از قبیل استرس، خواب های بد و عفونت های شدید می تواند منجر به عارضه تبخال می شود، گفت: بیشتر از۹۰ درصد استفاده از واکسن hpvمفید است و تا سن زیر ۴۳ سال باید واکسن بزنند تا سرطان های دستگاه تناسلی کمتر شود. البته باید بدانیم که جنس هرپس تبخال ها با واکسن متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه برای درمان تبخال، دو نوع درمان داریم، افزود: درمان های خانگی که شامل استفاده از ایبوپروفن، استامینوفن، آب نمک، استفاده از کرم های نرم کننده، و شست شو دست ها می شود؛ اگر حس کردیم تبخال داریم می زنیم، سریعا از داروهای ضد ویروسی طی پنج روز، استفاده کنیم تا ویروس ها به سرعت از بین بروند، زیرا که اگر تبخال ایجاد شود، دیگر دارو اثر زیادی ندارد.

این متخصص داخلی در پاسخ به این پرسش که آیا تبخال نشانه ی عفونت در بدن می تواند باشد؟، ادامه داد: اگر فردی، ضعف سیستم ایمنی داشته باشد، ویروس می تواند تمام بدن فرد را درگیر کند؛ ولی در حالت عادی خیر. این نکته را هم بگویم که اگر تبخال بترکد و آب آن آزاد شود، امکان مسری بودن تبخال وجود دارد، در غیر این صورت مسری نخواهد بود.

وی در پایان اظهارداشت: تغذیه مناسب، استفاده از آب میوه و سبزیجات تازه جزو اقدامات پیشگیرانه از تبخال است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها